Тенгрианство и Саракт: Дъбът на Тангра | |||
|
... "(59) И двамата знаели, че докато в българския народ има 7 племена, никой не ще може да го погуби. (60) Затова старият кам тутакси отишъл при царя и казал на Аслан: “Не приемай племето на Макай. (61) Тъжна песен свирят струните на моя тамър: тази песен е “Карабаг”. (62) Някога я е съчинил старият биркам Боян-Имен и оттогава в трудни времена българите пеят тази песен. (63) В памет на Боян-Имен народът почна да нарича тази негова песен с неговото име – “Боян-Имен”. (64) Ето такива думи има в тази песен...” – и запял Арбат песента “Карабаг” – “Тъмната Гора”: (65) “Карабаг, карабаг наоколо, а посред тази гора, на хълм, на голяма и красива поляна стои могъщ и сияещ Дъб. (66) Той не е израстнал сам – създаден е от Тангра. Няма нищо в света по-величествето и прекрасно от него. (67) Протягат се за помощ към него седем красиви клона от околните дървета и на всички той дава защита. (68) Весело шумят листата на Могъщия Дъб: “Няма нищо по-прекрасно и силно от нашия Могъщ Дъб!”. (69) Но голямото щастие поражда и голяма завист, а голямата завист отделя отровата на голяма мъка... (70) Скривайки мерзката си лапа под другите клони Яга-Алабастъй обхвана Дъба и почна да го изтръгва от земята. (71) Олюля се Могъщият Дъб, разклащан от Алабастъй, примолиха се тогава листата: помолиха Тангра за помощ. (72) Каза на Дъба Тангра: “Не жали без мяра – безмерната жалост ще бъде убита от безмерната жестокост. (73) Не вярвай без мяра, - това също е опасно: безмерната доверчивост ще бъде убита от безмерното коварство. (74) Само седем клона трябва да се обгръщат, не допускай осми до себе си – прогони го под земята!”. (75) Разбра Могъщия Дъб, разтвори с корените си земята под Алабастъй и онзи се провали вдън земя! (76) Четири вятъра, четири вятъра духат – духат над цялата земя, разклащат те клоните на могъщия сияещ Дъб. (77) И в шумуленето на всяко листо на това Вечно Дърво се чува само едно: “Един Тангра! Един Тангра!”." из "Сказание за Чулман", гл. 19 |
Материалът е оценен на 9.45 (11 гласа) Оцени материала |
Назад към раздела | Съдържание |