indeximage

Кряшизацията на Българите, според "Сказание за Чулман"


В този файл съм събрал, от всички 7 части на „Сказание за Чулман", песните- стихове, в които се говори за древната история на остров Крит като българско владение, със светилище на Тангра. Той е наречен Кряш или Креш в Сказанието, а след завладяването му от бъдещите елини, жителите му, започват да се наричат „кряшци”, езика им „кряшки”, а обичаите „кряшки”. Като цяло тази дума става нарицателно за всичко лошо, което Българина не бива да се докосва, приема, служи и почита. Приемането, почитането и битуването на кряшките обичаи, би следвало да се нарече, в духа на „Сказанието”, „кряшизация” , което е синоним на античната елинизация и по-късното, по време на Турското робство, „гърчеене” при българите.
Историята на остров Крит, описана в „Сказанието” е особено драматична, а загубата му, се оказва ключова и повратна, не само за Българската Държавност, а за Българската Народност, въобще. Тя се превръща в „Ахилесова пета” и многократно води Българската Държавност и Народност до почти пълно унищожение.
Засега, публикувам всичко, без да правя подробен и щателен анализ на всяка Глава на Сказанието и на всеки стих, но все пак съм длъжен да отбележа, че първото съществено споменаване на остров Крит в Сказанието е в Глава Втора, песен 36. Тази Песен по себе си е толкова уникална и много пластове, че самата тя, си заслужава да бъде анализира отделно. В самата песен е упоменато, че става въпрос за 1703 пр. хр., т.е. към краят на средната бронзова епоха, но самото споменаване на Мен-Ас, който получава във владение остров Крит, вероятно е основателят на Първата династия в Египет, а именно фараонът Менес, което автоматично отнася, първите строфи на песен 36 към началото на бронзовата епоха,а именно в 3200 г. пр. хр. Трябва да отбележим, че за повечето египтолози Менес е една митична фигура и големи са съмненията дали е съществувал и дали това не е самият фараон Нар-Мер. Песента свидетелства за изобретяването на две писмености на Българите, една, от които, вероятно е Линеар А, тъй като изрично е упоменато, че тя е била възприета от жителите на остров Крит. Имаме също сведения за изграждане за изграждане на 2 големи светилища по брега на морето и на остров в него, посветени на Умай Биче и алпа Мар с описание на техните особености. И най-важното, тук виждаме алпа Таш Угез Мал, който е рядко срещан персонаж в Сказанието, но който заедно с Хурса са създателите на металургията. В тази 26 песен от „Сказание за ЧУлман”, е засвидетелствувано, как той отваря пространствено-времеви портал към Тунай (4-риизмерното време-пространство) и как Небесните Ябълки на Умай Биче служат за регенерация на физическото тяло. Но, който не ги познава и прекали с тях, поради алчност.... Пожелавам ви приятно четене и творчество!