Форум на Движението | Помощ Участници Календар |
Страници: (12) « първа ... 7 8 [9] 10 11 ... последна » ( последно съобщение ) |
Великият Щутград, Ситово, България
Йордан_13 |
Публикувано на: 31.12.2010, 20:10
|
||
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
Няма как да обявят вече Ситовския надпис за "природен феномен", камо ли за дело на народ, различен от този на древните българи. |
||
Йордан_13 |
Публикувано на: 2.4.2011, 16:06
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
ВЕЛИКИЯТ ЩУТГРАД- СИТОВСКИ НАДПИС И СВЕТИЛИЩЕ
http://www.voininatangra.org/modules/xcgal...lbum=286&page=1 Понеже линка, даден в предните страници се оказа невалиден, а албума, мистериозно зачезнал, публикувах отново, тази най-важна част от Великият Щутград, като добавих и някои нови неща. Албума е в 4 страници, началото започва от 4-та страница, края му е първа страница. Очаквайте студия за Щутград-Гарванек, ако доживея, да я напиша, разбира се;))) |
Йордан_13 |
Публикувано на: 17.4.2011, 0:57
|
||
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
Още малко снимки,с по-добро качество и от друга перпсектива, от местността "Ласкар", включена в албума "Ситовски надпис и светилище" |
||
Йордан_13 |
Публикувано на: 17.4.2011, 1:02
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
|
Йордан_13 |
Публикувано на: 17.4.2011, 1:05
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
|
Zbelsrud |
Публикувано на: 29.6.2011, 23:21
|
Читател Група: Участници Съобщения: 18 Участник # 3 990 Дата на регистрация: 8-June 11 |
Хайде, реших и аз да нахвърлям малко мисли за името на това място. Може да са пълни глупости, може и да са вече казани неща. Честно казано винаги съм мислил, че мястото е Щуд, а не Щут, дори май съм срещал и Щуда града. Едва ли е от голямо значение, съгласната "д" често се обеззвучава в края на думата, пък особено за име с неясен произход...Както и да е.
Известна е вярата на предците ни, че преди нас светът е бил обитаван от исполини. Те обаче се оказали прекалено високи и се спъвали в разни къпинаци, с две думи - първи и неуспешен човешки "прототип". Явно се получило смесване на древните митове за сътворението на света с някакви неясни исторически спомени, защото в българската народна митология тези исполини са наричани жидове, елини, латини и тн. Спирам до тук, защото темата за великаните е много обширна. В крайна сметка, както по света,така и у нас тези вярвания са оставили своите следи в имената на много местности и особено на такива със следи от стари градежи. Според някои учени,думата "щуд" в славянските езици и особено сред източните славяни е означавала точно исполин,великан. Връзка От "Речник на древния славянски език,съставен по Остромировото евангелие" на Ф.Миклошич и др. от 1899 Интересен е произходът на личните имена Щудо и Щуда според Живко Войников: Докато в славянските езици думата "щуд" e свързана със същия корен,от който произхожда днешната българска дума "чудо", то паралелите с подобни думи в други индоевропейски езици със значение голям, масивен и тн.са доста интересни. Според мен е възможно името на тази безспорно много интересна местност да идва от някаква забравена днес легенда за създаването и обитаването на крепостта от исполини. Разбира се,възможни са и други интерпретации като "Чудното градище","Голямото кале" и тн., въобще лингвистиката е хлъзгава наука,особено за неспециалисти :) |
Йордан_13 |
Публикувано на: 29.6.2011, 23:48
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
Абсолютно съм съгласен. Да, идеята за исполините живяла на Щут, а и по цялото протежение на Чернатишкия рид, съм я застъпил неслучайно и със разказа за Асите и Ваните, които воюват именно с тях. Но тяхното присъствие в този район е неоспоримо. В Западния отсек на Щут в посока Царева ливада и Топ кория е намерена по разкази огромна човешка кост.
Това се допълва от местен разказ за разровен гроб на великан, описан в книгата на Личков: "Лилково - камъни, богове, руни" МИ ЧЕТЪРЛЪКА Тази местност е разположена на северозапад и съвсем близо до "Меремин камък" - в землището на Брезовица. Слушал съм да казват, че в тази местност голям юнак бил паднал в бой с римците. Там, където паднал - там го заровили и неговият гроб много голям - широк и дълъг, та се мислело, че в него имало заровени и много жълтици заедно с юнака. Отишъл и разкопал този гроб някой си Диване Мустафа - от Брезовица*. Този Диване Мустафа бил не само будала, но и пелтек бил, та вместо сътър казвал -"чатър", а вместо лакът - "лака". Та като отворил гроба и видял кокалите - избягал в Брезовица и там пелтекът взел да разказва: "Чатър-лака, баджак - ики лака, лира - йок, пара - ок...!" От този момент нататък местността, в която бил разровен гробът на юнака, започнали да наричат - "Чатьрлака" или "ЧЕТЪРЛЪКА" /206/. Тук загадките са повече от една: Първата разгадаваме с това, че от думите на Диване Мустафа за видяното в разкопания гроб можем да стигнем до компонентите, с които да изчислим ръста на погребания. За целта използваме формулата на американските учени М. Тротер и Дж. Глезер /183а/: сатър - от тур. "широк нож.", лака - от бълг. "лакът" - мярка за дължина, равна на 45 см. баджак - ики лака, т.е. "бедрена кост, дълга два лакътя" Оттук: 90 х 2,33 = 209,7 + 61,41 =271,11 см. Излиза, че погребаният юнак е имал ръст - 271,11 см., т.е. два метра и седемдесет и един сантиметра. (*Брезовица - българомохамеданска махала между Ситово и Лилково, принадлежала на Ситово, преди да бъде продадена на лилковци. Българомохамеданите се изселват от нея през 1905 г. Старото и име е Палес/Палес, също свързано с древно божество). Трябва да отбележа, че кости от исполин са намерени някъде в района на Димитринкино кале на село Сотир, днес Храбрино. Какво е станало с всички тези кости и в двата случая, не е ясно. Лично аз открих две от светилищата им (на исполините). Едното с каменните стълпове съм публикувал в Галерията в албума "Щутград - околности". Сега дали ще го наречем Щуд или Щут, Щутград или Щутгарт, Щудград или Щудгарт, това няма значение, все е вярно. Сведението дето публикува е безценно! И много ти благодаря. Най-накрая някой да допълни с нещо съществено картината. |
Йордан_13 |
Публикувано на: 29.6.2011, 23:54
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
Апропо, в района на Чипровци исполините са ги наричали "джидавци или джидавците". А по отношение превода на думата "чудо", "чуден град", като кажеш смислово се разбира като велик, голям, загадъчен и т.н., ако обърнем внимание обаче на чудото като феномен, като проява на свръхсетивни сили, то близък термин е източното Сиддха или Сиддхи (Ситово). И не си противоречат;)))
|
Йордан_13 |
Публикувано на: 30.6.2011, 0:17
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
"Квачката с пилетата", съществувала на Щутград, скицирана по спомен на наш приятел, унищожена вероятно в периода 2000-2002 г., от иманярски набег или умишлено действие, целящо разрушаване на исторически паметник. Според някои ситовци, тя е била един вид пътеуказател за важни обекти в района, най-често знаци и надписи. От тази информация научаваме, че Ситовският надпис не е бил единствен в района на Щутград.
А сега за да разберете защо тези пет дупки на Щуд (Штоуд) издълбани върху полегнала каменна плоча са толкова важни, сравнете ги с този надгробен паметник от Босна и Херцеговина |
Йордан_13 |
Публикувано на: 2.9.2011, 11:56
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
Тази година решихме да поставим ново начало в общуването си с това свещено място. Затова зарязвахме селото и се отправихме да преспим на скалите на самия Щутград, без палатки, само със спални чували под откритото звездно небе. Скалните площадки на Щутград ни посрещнаха радушно и ние, нито за миг не почувствахме, че не сме у дома. Всъщност, ние си бехме у Дома. След няколко такива преспивания, Щутград, ни откри някои от тайните си - едни даде на сън, други даде наяве. Археологията и историята на сънооткровението и съновидението, не е нова за региона. Тя е визирана с фразата "археолог на поган ден роден". Всъщност цялата тайна е в "поганния ден", а не в това дали си археолог или не, защото години може да копаш и светилищата да не ти дадът най-съкровеното си. А Щутград бе особено щедър към нас, в трите преспивания, които направихме това лято там. С всяко едно, той бавно, но явно отвори нова страница, от своя отминал бит и ни показа, колко малко знаем и колко много трябва да научим още. Явното, ново, което даде, бе в керамиката, тайното - съновидението, ще си го запазим, засега за себе си. Това, което можем да кажем за новонамерената керамика, в най-общи линии е приблизителното и роднинство с керамиката тип "Цепина" от Велинградския регион. И в двата случая става въпрос за култова керамика със сходни белези, но тази от Щут има свои "регионални особености", въз основа, на които времето ще покаже, дали можем да я отделим в отделна категория и да я наречем керамика тип "Щутград".
=================================================== Част от керамиката, която Щут ни откри, след третото си преспиване на него Керамика от скалното светилище и средновековна крепост "Калето" над село Сотир (Храбрино),със същата орнаментика, като тази от Щут. Наличието й и там, показва, че подобна керамика на Щут, не е била единично явление, а е била разпространена, най-вероятно, по целия Чернатишки рид. А тук виждаме и пълното съответствие на орнаментиката от керамиката от Щутград, Ситово, България, с тази от "културата Моче" в Перу (1-8 век сл. н.е.) в основите, на която стои астрономията, металургията, високо майсторство в областта на керамиката и ювелирна техника - същото, каквото и при Щутград, само, дето "културата Моче" в Перу е много по-късна като историчекси период от тази в Щутград. Същото голямо орнаментирано парче, само че отгоре. Върху устието му е сложена двойна зигзаговидна линия, чиито отделни елементи, не са нищо друго, освен познатата ни буква Л. Обикновено такава орнаментика, официоза я отнася към средния и късния период на желязната епоха. Керамични парчета от връх Острец, край Велинград, имащи известно сходство с керамиката от Щут. Сходството не е толкова в орнаментиката, колкото в начина на направа на съдовете, орнаментирането върху устията им и използването на шнурова техника при орнаментирането. Това родее новооткритата керамика на Щут с тази от рида Къркария, наречена "тип Цепина", т.е. и в двата случая става въпрос за култова керамика. Връх Острец се намира на 1369 метра, Щутград е на 1315 метра. Трябва да се изследва дали керамиката намирана приблизително на една и съща надморска височина, дали няма сходни белези и култово-духовно предназначение. Керамични парчета от връх Острец, Велинград, с орнаментика върху устията на съдовете, така, както при парчетата от Щутград. Керамика от Щутград. |
Йордан_13 |
Публикувано на: 2.9.2011, 12:01
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
Керамика от връх Острец, Велинград, сходна с тази от Щутград. Керамика от Щутград. Ето тук и отново, техниката на оплетеното въженце, характерна за културата Джомон в Япония обхващаща периода от 8000 до 300 г. пр. хр. Същия съд, само, че отгоре. Това е устието му. Зигзаговидна "орнаментика" върху него, в комбинация с точки, образува своебразни равнобедрени триъгълници с пресечна точка в центъра им За първи път под един скален навес намерихме тази керамика, правена на ръка с орнаментиран шнур под устието, характерна за периода от ранния неолит до бронзовата епоха. Парчето отгоре Парчето от другата страна, за да се види начина на изработка. |
Йордан_13 |
Публикувано на: 2.9.2011, 12:04
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
Аналог на керамиката от Щутград с тази от праисторическото селище край село Сърнево до Раднево, датирано от късния неолит. Въобще техниката на орнаментиране на съдовете по външната страна на устията с ръбов орнамент прекъсван от вдлъбвания с пръсти започва още от ранния неолит и най-вероятно има дълбоки палеолитни корени. Тази техника и начин на орнаментиране се запазва и през бронзовата епоха
Вероятно неолитно парче керамика от Орлова скала с трапецовидните ниши, край село Сърница, Североизточни Родопи - аналог на това от "свети Никола" от Щутград до Ситово и Сърнево, край Раднево. Досега бяхме намерили парчета само с единичен орнаментиран шнур по тялото на съда, за първи път, тук, излезе и двоен. Вероятно става въпрос за керамика отново от средния и късния период на желязната епоха, според датировките на официоза. Подобна керамика е намирана в долмените, според официоза. |
Йордан_13 |
Публикувано на: 2.9.2011, 12:09
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
Разновидности в орнаментиката на шнура, което е уникално, защото макар и да е вариация на една и съща тема, все пак това е творчество, което макар да утвърждава традицията, в него вече се заражда търсенето на нови идеи и изразни средства, които ще сложат началото на нова епоха. Тънкостеннно фино парче от съд, чието устие е създадено вълнообразно. Уникална изработка. Фините съдчета се срещат често на Щут. Това е с набодена с остър предмет украса |
Йордан_13 |
Публикувано на: 2.9.2011, 12:12
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
Отново парченце от тънкостенен съд с набодена украса с острие. Отново керамика от Щут, от същия период, но вече инкрустирана с врязани линии Грубо дъно на съд, правено на ръка с дебели стени Дъното на съда, от вътрешната страна Част от купа или чиния с устие наклонено навътре, характерно според официоза за късната желязна епоха. |
Йордан_13 |
Публикувано на: 2.9.2011, 12:15
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 428 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
Езичеста дръжка на съд, вероятно то ранножелязната епоха, но тя не е нещо ново за Щут. Дръжка поставена под ъгъл с лек наклон надолу, служещ за закрепване на съда във висящо положение. Вероятно става въпрос за кухненски съд (варене на вода, сготвяне на гозба) Рудна шлака от седловината между св. Никола и втория голям централно-северен дял на Щут с пещерата. Щут, освен светилище е бил голям металургичен център. Нещо много характерно за района на Ропката. Тук няма изненади. Рудодобива е за нуждиде на бита и развитие. Изненадата може да дойде от това, когато един ден разберете, че рудодобива често е съчетаван с изсичането на каменни звездни карти (Квачки с пилета) |
Страници: (12) « първа ... 7 8 [9] 10 11 ... последна » |